EN

مشاهده جزئیات

یادداشتی از مهدی سیف؛ نمایشگاه گردشگری تهران و دو پیشنهاد
اخبار ستاد, رویداد, مصاحبه 1396/11/7 print

image

یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران که از روز سوم بهمن ماه آغاز شده بود، روز جمعه گذشته، به کار خود پایان داد.

🔸 ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این رویداد، که با رعایت انصاف، می توان گفت که زحمات زیادی برای آن کشیده شد، به نظر می رسد در راستای تقویت آن، طرح دو پیشنهاد خالی از لطف نیست.

🔸 نخست آنکه درنمایشگاه یادشده، آنچه بیش از پیش به چشم می آمد، حضور پررنگ گروه هایی با لباس های اقوام مختلف ایران همراه با ساز و آواز بود که صدالبته به لحاظ تقویت وتوسعه فولکلور ایران، بسیار حائز اهمیت است.

🔸 اما زمانی می توان به این هدف رسید که قطعات پازل فرهنگی آن قدر منظم کنار هم چیده شود که برداشت نهایی، تصویری شفاف را به مخاطب تحویل دهد.

🔸 اما به نظر میرسید این مهم به محفلی برای شادی و شعف بازدید کنندگان تنزل پیدا کرده است و کارکرد منطقی دیگری ندارد. گواه آنکه خیلی از حلقه زدگان به دور این گروه ها، حتی نام قوم اجرا کننده را نمی دانستند و یا با تکیه بر توضیحات اطرافیان، درست یا نادرست توجیه می شدند. در صورتی که می توانستیم قبل از هر اجرای موسیقی، دقایقی را به توضیح درباره قوم اجرا کننده و یا معرفی پوشش و ... اختصاص داده و سپس به اجرای موسیقی و رقص (بخوانید حرکات موزون) بپردازیم.

🔸 بماند که بعضی اوقات تلفیق موسیقی با صدای بلند  و بوی و دود غذا، فرصت گفتگوی در گوشی را هم سلب می کرد.

 

دومین پیشنهاد در زمینه ارتباط تاثیر گذار آتی طرفین پس از برگزاری نمایشگاه است. که این آسیب مربوط همه نمایشگاه هاست.

🔸 نمایشگاه و جشنواره، یک رویداد است که در زمان و مکانی معین، سعی در نزدیک کردن طرفین دارد و با ارایه تسهیلاتی، سعی می کند فضا را برای معرفی خدمات ارائه شده از سویی و جذب بهره بردار از سوی دیگر فراهم کند.

🔸 به نظر می رسد در فرصت زمان کوتاه  برگزاری نمایشگاه، با همه شرح حالی که از آن سخن گفته شد و درشرایطی که شهر میزبان، از همه استانها و یا کشورها در خود پذیرایی می کند، صرفا به دید و بازدید ها و بعضا بازدید های تشریفاتی خلاصه می شود و این در حالی است که پس از اختتامیه و بازگشت آنها به شهر و کشور خود، فرصت ارتباط رو در روی اثرگذار و عمیق فراهم نیست.

🔸 این در حالی است که می توان با ادامه چند روزه نمایشگاه- بدون حضور مخاطب عام- و حذف تشریفات، چند روزی به تعمیق ارتباط طرفین و تعامل دو سویه و توسعه همکاری ها پرداخت. تا بتوان اظهار امیدواری کرد که نمایشگاه یا جشنواره مورد نظر به اهداف خود نزدیک تر شود.

🔸 حال سوال اینجاست که به عنوان کار گروهی، چقدر به نقش هر دستگاه در تکمیل این پازل عظیم و رسیدن به یک تصویر کامل چشم نواز، باور داریم.


به این خبر امتیاز دهید.rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.